“Bedrijfskunde als keuzevak stimuleert het ondernemerschap bij studenten”

Alex Lippens en Koen Van Lancker

Alex Lippens en Koen Van Lancker, medeoprichters brouwerij ‘t Verzet, alumni van de Hogeschool Gent

De namen ‘Moose Blues’, ‘Golden Tricky’ of ‘Oaky Moaky’ doen niet meteen denken aan schuimend gerstenat. Maar met deze klinkende namen wil brouwerij ’t Verzet de Belgische biermarkt veroveren. De brouwerij, die begon als een uit de hand gelopen hobby van drie vrienden, is aan een opmars bezig. Ze volgden een professionele opleiding biochemie aan HoGent. Alex Lippens blikt terug op zijn studentenperiode, die zeker niet zonder slag of stoot verliep. “Een modelstudent was ik niet en ik durfde wel eens een les overslaan. Ik moest wat ik geleerd had toch proefondervindelijk in het Gentse caféleven uittesten?”, lacht hij.

Met de studies is het uiteindelijk goed gekomen. Alex Lippens, Koen Van Lancker en Joran Van Ginderachter staan ondertussen aan het hoofd van hun eigen bedrijf. Alex wist al van zijn zestiende dat hij brouwer wilde worden. “Ik had als tiener een enorme interesse in de wetenschap en experimenteerde er op los. Het brouwproces intrigeerde me, dus ik trok naar HoGent voor de opleiding  brouwerijtechnologie. De school beschikt zelf over een proefbrouwerij en tijdens je studies bezoek je verschillende brouwerijen
en mouterijen.”

Naast een algemene chemische vorming legt de opleiding de nadruk op de praktijk, met veel labonderzoek. “We werkten meestal met ons drieën rond één project. Ik leerde zo in een team werken, plannen en verantwoordelijkheid nemen. We wilden een product afleveren waar we trots op konden zijn. Die aangeleerde vaardigheden komen nog altijd van pas.”

“Ik moest wat ik geleerd had toch proefondervindelijk in het Gentse caféleven uittesten?”

Alex, Joran en Koen liepen elk op een andere plek stage. Alex draaide mee in de brouwerij van Affligem. Koen en Joran zochten exotischere oorden op en kozen als bestemming Suriname en Amerika. “HoGent hielp ons uitstekend bij het zoeken naar stageplekken. In het buitenland is er een ware bierrevolutie bezig, dus is het niet slecht om daar ideeën op te doen. Joran en Koen plukken nog  dagelijks de vruchten van hun buitenlandse ervaringen.”

Na hun studies vond het drietal vrij snel werk en dat verbaast Alex niet. “We zijn het bierland bij uitstek. Brouwerijen staan bovendien open voor vernieuwing en zijn steeds op zoek naar mensen met praktijkkennis en innovatieve ideeën. Er is werk genoeg.”

Alex deed zijn eerste werkervaring op bij Brouwerij Omer Vander Ghinste, maar daar kon hij zijn creativiteit niet kwijt. “Om elkaar te blijven zien, besloten we om na het werk in de garage van mijn ouders bier te brouwen. We maakten bier dat wij vooral lekker vonden, zonder een echt plan. We waren toen nog een eind verwijderd van onze eigen brouwerij. Om ons product op de markt te brengen, zouden we uit een ander vaatje moeten tappen.”

Van student naar ondernemer

Het drietal trok naar de avondschool voor een opleiding bedrijfskunde. “Tijdens mijn hogeschoolstudies
koos ik Spaans en psychologie als keuzevak. Een cursus boekhouden of bedrijfsbeheer behoorde niet tot de opties. Het is een gemiste kans, zeker als je later als ondernemer in de brouwerijsector aan de slag wil. Met die keuzevakken stimuleer je de ondernemingszin
bij studenten. Tijdens mijn avondopleiding kreeg ik les van ervaren bedrijfsleiders en technici. Ze zetten ons op de juiste weg, maar waarschuwden ook voor de valkuilen van een eigen onderneming.”

Brouwerij ’t Verzet heeft zich ondertussen met een vast gamma van zes bieren op de Belgische markt kunnen positioneren. “We specialiseren ons in het opfrissen van oude bierstijlen. Ons paradepaardje is het Oud Bruin, een biertje dat ook in de jaren ’80 populair was en in de vergeethoek is geraakt. Door het in een nieuw jasje te steken proberen we vooral de millenniumgeneratie aan te spreken. Ook het buitenland is geïnteresseerd.”

Alex, Joran en Koen zijn gepassioneerde brouwers. Bovenal willen ze nooit de voeling met hun product verliezen en steeds blijven verrassen. “Een stabiele verkoop is belangrijk, maar binnen 10 jaar wil ik zelf nog aan de ketel staan met bier waar ik trots op ben. We proberen ons telkens opnieuw heruit te vinden en ons bier te verbeteren. Daarom scholen we ons ook bij en bieden we stageplaatsen aan. Van die eerste werkervaring hebben we zelf enorm veel opgestoken en ik ben er van overtuigd dat we van de jongere generatie ook iets kunnen leren.”

Pin It on Pinterest

Share This

Share This

Share this post with your friends!