“Hogescholen moeten investeren in digitalisering en internationalisering”

Koen Timmers

Koen Timmers, één van de beste leerkrachten ter wereld, alumnus van UC Leuven-Limburg

“Mijn hogeschoolstudies openden de poort naar de wereld. In een geglobaliseerde maatschappij is digitalisering en internationalisering van het onderwijs de sleutel tot succes.” Koen Timmersonlangs verkozen tot één van de beste 10 leerkrachten ter wereld weet waar het schoentje wrikt en hoe de hogescholen zich moeten profileren. Koen reist de wereld rond om scholen te bezoeken en zijn visie op onderwijs te delen. Zijn opleiding speelde in zijn levensloop een belangrijke rol, maar het succes heeft hij vooral ook aan zijn ondernemerschap te danken.  

Koen liep school in Katholieke Hogeschool Limburg en behaalde er het diploma regentaat wiskunde, biologie en informatica. Niet meteen wat je van een leerling wetenschappen-wiskunde verwacht. Het CLB raadde hem de opleiding industriële wetenschappen aan en die studies vatte hij ook aan, althans voor één semester. “Onze maatschappij is gericht op zo goed en hoog mogelijk scoren, maar na 1 semester nam ik een drastische beslissing. Ik wilde met mensen werken en mijn kennis doorgeven. Ik stopte met mijn studies en trok naar de hogeschool voor een opleiding tot leerkracht.” 

Het grote verschil was de persoonlijke begeleiding en de praktijkgerichtheid. “Het was leuk meegenomen dat ik geen grote pakken leerstof meer moest verwerken. Ik wilde later een sociaal beroep en die vaardigheden kreeg je tijdens je opleiding meteen mee. Ik kon in dialoog treden met mijn docenten. De hele dag zat ik in de les en werd er op je attitude gelet. Dat ervaarde ik als een positieve evolutie na mijn passage op het HIK in Geel. De opleiding tot leerkracht was praktisch en helder, waarbij we de leerstof meteen in de praktijk omzetten.” 

“Ik kon in dialoog treden met mijn docenten.”

Hoewel hij nog nachtmerries krijgt van het mondelinge examen wiskunde, blikt Koen tevreden terug op zijn studies. Op zijn eindwerk is hij bijzonder fier. Het was zijn toegangsticket tot het buitenland. “Biologie en informatica konden mij het meeste boeien. Ik zette wat ik in de les bestudeerd had om in een praktische toepassing en ontwikkelde een programma dat planten determineert. Met m’n eindwerk won ik prijzen en zo kon ik naar Zuid-Afrika. Ik legde er een heleboel contacten, volgde conferenties en ontwikkelde een passie voor het zwarte continent. Vanaf dat moment wist ik wat me te doen stond.” 

De armoede waarin de Afrikaanse bevolking leeft, treft Koen. Hij weet dat educatie één van de manieren is om uit de ellende te ontsnappen en stampte daarom het Project Kakuma uit de grond. Dankzij fondsenwerving worden er computers en projectoren naar Kenia gestuurd. Via Skype kunnen nu al 175 leerkrachten lesgeven aan Afrikaanse kinderen. Niet voor niets behoort Koen dus tot de 10 beste leerkrachten ter wereld.  

Investeren in digitalisering

Na zijn studies vond hij als leerkracht snel werk. Hij kreeg een lesopdracht in het volwassenen- en secundair onderwijs. Het ritme van volwassenenonderwijs lag hem duidelijk beter. Hij had ruimte en tijd om zelf cursussen te schrijven. “Ik was tijdens mijn studies erg gepassioneerd door informatica en technologische evoluties. Het internet deed net zijn intrede. Tijdens de les informatica bekeek ik voor het eerst een website. Dat wilde ik zelf ook gaan ontwikkelen en ik kreeg die mogelijkheid ook tijdens mijn lesopdracht in het volwassenenonderwijs. In die periode startte ik Zelfstudie.be op. De website is een ondertussen een online platform en school geworden met meer dan 20.000 studenten. E-learning en papiervrij studeren is de toekomst.” 

In die verdere digitalisering moeten hogescholen blijven investeren. “Het middelbaar onderwijs is dringend aan hervorming toe. Onderwijs is veel meer dan feiten memoriseren. We moeten op een andere manier leren studeren. Hogescholen zijn daar nu al mee bezig, maar het gaat nog niet ver genoeg. Via sociale media kan je een persoonlijke leeromgeving opbouwen, kennis delen en in interactie treden met de wereld. Digitalisering en vooral internationalisering is dé manier om als hogeschool zich van de academische wereld te onderscheiden en een relevante rol te blijven spelen.” 

Pin It on Pinterest

Share This

Share This

Share this post with your friends!