“Na mijn stage kreeg ik meteen een contract”

Tim Moreels

Tim Moreels, character artist in de gamewereld, alumnus van de Hogeschool West-Vlaanderen

23 jaar en al een topper in de game-industrie: het gaat hard voor Tim Moreels. Na zijn studies Digital Arts & Entertainment in Howest, werd hij door het Spaanse bedrijf Elite3D weggeplukt. Hij kon er meteen aan de slag als ‘character artist’. Al in de middelbare school wou hij die richting uit, maar dat was voor zijn ouders geen evidente keuze. “In het secundair volgde ik de richting wetenschappen-wiskunde en zowat alle klasgenoten trokken naar de universiteit”, vertelt Tim. “Ik had twee passies: gamen en tekenen. Voor mij leek het dus
een logische stap. Op de infodag van Howest verzekerden de docenten ons dat ik door hard te werken na m’n studies meteen een job zou vinden. Dat stelde mijn ouders gerust. Ik kon op hun steun rekenen.”

De vakken die Tim voorgeschoteld kreeg, waren praktijk- en resultaatgericht, wat past bij de gamewereld, waar ook steeds rond een concreet project wordt gewerkt. “Met vallen en opstaan legden we de lat steeds hoger. Ik kreeg bovendien een basispakket aan vaardigheden aangeleerd, want als bachelor in Arts & Entertainment moet je een manusje van alles zijn: je moet kunnen programmeren, animeren, designs ontwikkelen… Die vaardigheden krijg je van begin af aan aangeleerd. En dat is een juiste keuze, want zonder die basis geraak je er niet.”

“De contacten met internationale studenten die dezelfde passie delen, maakt de opleiding zo sterk.”

Tim liep stage in Valencia bij Elite3D, een grote naam in het wereldje. Het bedrijf is gespecialiseerd in het tekenen van 3D figuren voor online games. Tim had het juiste talent en toonde de nodige creativiteit om van zijn stage een succes te maken. “Een 3D-karakter
uitwerken lijkt misschien simpel, maar dat is het niet. Je moet niet enkel rekening houden met de anatomie van het lichaam, maar ook met alle andere technische aspecten. Het was mijn ding en ik deed er alles aan om van mijn stage een succes te maken. Na een positieve beoordeling en het behalen van mijn diploma, kreeg ik van Elite3D mijn eerste contract onder de neus geduwd.”

Internationalisering is de toekomst

De opleiding Digital Arts & Entertainment van Howest is vrij uniek in de wereld en behoort tot de beste van Europa. Ze trekt daarom ook een internationaal publiek aan. “Ik ben afgestudeerd in 2016. De opleiding bestond al even, maar telde toen nog niet zo veel studenten. Ze hadden allemaal een andere achtergrond. In de gamewereld zijn er geen grenzen. De contacten met internationale studenten die dezelfde passie delen maakt de opleiding zo sterk. Die internationalisering moet zich volgens mij ook in andere domeinen verderzetten.”

Daar liggen er opportuniteiten voor het professioneel onderwijs. “Cruciaal is het zoeken naar en het investeren in goede docenten uit het werkveld. Het vergt energie en een grondige prospectie om de geknipte persoon te vinden, maar om een pioniersrol te blijven spelen, zijn zij voor de opleiding van levensbelang. Door daarnaast waakzaam te blijven voor nieuwe trends en er op in te spelen, bouw je onze hogescholen uit tot kenniscentra die uniek zijn in de wereld.”

Ondertussen vertoeft Tim in Berlijn als 3D Character artist bij Airborn Studios. Hij werkt er aan het teambased shooterspel Overwatch. De strijdende figuurtjes komen uit zijn pols. Om de vier maanden keert hij naar huis terug om zijn familie en vrienden te zien. Maar de vraag is hoe lang hij dat nog volhoudt. De game-industrie verandert constant en Tim blijft ambitieus…

Pin It on Pinterest

Share This

Share This

Share this post with your friends!