“Hogescholen moeten studenten meer uit hun cocon halen”

Tjorven Denorme

Tjorven Denorme, mede-oprichter eMenKa en alumnus van Hogeschool VIVES

“Ik was eigenlijk niet van plan een eigen bedrijf op te richten. Maar toen de kmo waar ik werkte overgenomen werd door een grote groep, miste ik het persoonlijke.” Zo begon Tjorven Denorme samen met 2 collega’s eMenKa, een detacheringsbedrijf voor IT’ers. Als IT’er bleek hij een commercieel talent te hebben. En hoewel zijn opleiding al lang achter hem ligt, blijkt ze tot vandaag nuttig: “VIVES bracht me de basis bij van IT, maar ook van boekhouding. Achteraf ben ik daar erg blij om.” 

Tjorven studeerde in 1996 af als gegradueerde in de informatica, een bacheloropleiding dus. “Ik had in het middelbaar bedrijfseconomische informatica gevolgd. Dus de meest logische keuze was om verder te gaan ofwel in boekhouding ofwel in informatica. En aangezien boekhouding me niet meteen interesseerde, was de keuze eenvoudig. Ik zou dan later wel zien wat ik precies met mijn diploma kon doen.” 

De wereld zag er in die tijd helemaal anders uit. Het internet was enkel beschikbaar bij enkele grote bedrijven en sommige universiteiten. Ook e-mail was nog niet doorgedrongen. “Natuurlijk is een groot deel van de zaken die we toen leerden in de opleiding intussen voorbijgestreefd. Het ging bijvoorbeeld over hoe een computer in elkaar zat, over disk drives en de cd-rom. In 25 jaar tijd zijn computers en IT razendsnel geëvolueerd. Maar de basisprincipes van het programmeren die ik heb meegekregen in RPG, COBOL of C++, is kennis die nog altijd van pas komt.” 

“De basisprincipes van het programmeren die ik heb meegekregen, komen nog altijd van pas.”

De programmeertalen zijn veranderd, maar de manier van denken en handelen blijft. Dat geldt eigenlijk voor heel veel zaken in het brede domein van IT. “Programmeren, databases, front end, back end, ORM… ik kreeg heel wat technologische bagage mee. Als ik met een klant of een sollicitant spreek, dan merken ze meteen dat ik IT’er ben. Ik ken de ins en outs, ik kan meespreken en zelfs als het over nieuwe zaken gaat, ben ik snel mee.”  

Bovendien kregen de studenten informatica ook veel praktijkgerichte oefeningen, waarmee ze werden klaargestoomd voor het leven na de hogeschool. “Wat ik trouwens ook merk, is de meerwaarde van het vak boekhouding. Destijds vonden ikzelf en veel van mijn medestudenten dat weinig interessant. Er werd dus veel gebrost. Maar ik bleef het volgen en ben er wel blij mee. Nu ik ondernemer ben, komt het me goed van pas dat ik weet hoe de financiële zaken ineen zitten.” 

De stap naar het ondernemerschap was nochtans niet gepland. Tjorven werkte als programmeur bij een kmo en kreeg daar ook de smaak van sales te pakken. “Het bleek dat ik het misschien nog beter kon uitleggen dan ik kon programmeren”, zegt hij met een knipoog. “Na de overname door een groot bedrijf met zo’n 600 medewerkers, had ik het lastig met de schaalgrootte. Ook twee collega’s hadden hetzelfde gevoel. We zeiden tegen elkaar: stel dat we het zelf zouden doen, wat zou dat geven? En zo maakten we een financieel plan, een HR-plan en een sales plan, eigenlijk meer als een spielerei. Maar toen die puzzel in elkaar bleek te passen, beslisten we om er toch voor te gaan.” 

Kruisbestuiving tussen opleidingen

Zo zag eMenKa het licht als detacheringsbedrijf voor IT’ers met een .NET-specialisatie. Intussen telt het 45 medewerkers en blijft het rekruteren. “Er zijn veel vragen van klanten die we vandaag niet ingevuld krijgen omdat we niet over de juiste mensen beschikken. We bieden daarom graag stages aan hogeschoolstudenten. Als bachelors informatica een goeie basiskennis hebben, leiden we ze zelf wel op in ons vakdomein. Maar in elk geval zou men nog meer studenten moeten overtuigen om voor een informaticaopleiding te kiezen.” 

Tot slot geeft de ondernemer nog een advies mee voor de hogescholen: “Ik merk dat ze vandaag al veel meer doen om het ondernemerschap te stimuleren, wat fantastisch is. Maar we moeten de verschillende opleidingen nog meer met elkaar in contact brengen en de studenten uit hun cocon halen. Bijvoorbeeld een informaticus die iets leert over marketing en zo zicht krijgt op hoe je een product moet verkopen en welke deadlines de klant soms eist. Een marketeer kan dan weer van een programmeur leren dat het niet evident is om snel-snel een goeie app te bouwen. Die kruisbestuiving zou nog een stap vooruit betekenen in de voorbereiding op de praktijk.”  

Pin It on Pinterest

Share This

Share This

Share this post with your friends!